kedeng kedeng naar Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Arnold en kim - WaarBenJij.nu kedeng kedeng naar Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Arnold en kim - WaarBenJij.nu

kedeng kedeng naar Mongolië

Door: Kim & Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en kim

16 Oktober 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Momenteel zitten we in Ulaan-Bataar, de hoofdstad van Mongolie en hebben we een lange treinrit (4,5 dag in de trein!!) en twee nachten in een gertent achter de rug. De treinreis was, zoals we ook wel hadden verwacht, best een beetje afzien en we waren dan ook blij dat we zondag de trein (voorlopig) achter ons konden laten.

Vorige week zijn we dinsdagavond, met nog 6 andere nederlanders, opgehaald bij het hotel. Na een korte rit kwamen we aan op het station waar we nog even in de kou moesten wachten op onze trein. We waren allemaal erg benieuwd hoe het er van binnen uit zou zien. Het viel allemaal gelukkig nog wel mee. We hadden best veel opbergruimte voor al onze bagage. Wel waren we blij met onze lakenzak en kussensloop aangezien de lakens er niet al te fris uitzagen. Wij zaten samen met Anneloes en Lizette in een coupé met als buren Naomi en Jurjen (de andere twee nederladers zaten in een andere wagon). En over toeval gesproken, voor Naomi en Jurjen is de treinreis, net zoals voor ons, ook het begin van een wereldreis!!

In het begin hadden we de wagon voor ons 6en alleen, plus onze roggelende Provodnik (rijtuigchef). Hierdoor hadden we gelukkig een schoon toilet. Hier kwam helaas een einde aan toen in de loop van de reis wat mannen uit Kazachstan bij ons in de wagon kwamen. De toestand van het toilet ging snel achteruit aangezien zij niet op de wc gingen zitten maar op de bril gingen staan en ook de wasbak onderroggelde. Uiteindelijk hebben we maar besloten een wagonnetje verder te lopen waar het nog redelijk schoon was.

Woensdag was Arnold jarig!! Uiteraard werden er cadeautjes uitgepakt. Om in de stemming te komen had Anneloes een slinger gemaakt voor onze coupé. 's Avonds dachten we met z'n allen lekker een feestmaal te gaan eten in de restauratiewagon. Waarschijnlijk waren ze zo'n grote groep niet gewend of hebben ze maar 1 pitje want het was een enorme chaos, we hebben twee uur op ons eten moeten wachten en ze waren de helft vergeten. Na wat biertjes te hebben genuttigd en een spelletje 'wie ben ik' te hebben gespeeld werden we de restauratiewagen uitgestuurd, en het was pas 10 uur (dachten wij)!! Achteraf blijkt dat ze in het restaurant de lokale tijd aanhouden terwijl in de rest van de trein de Moskou tijd wordt aangehouden. Het was voor hun dus al een uur of één. Niet echt handig die verschillende tijdzones. Na bij de buurtjes nog wat wodka en bier te hebben gedronken was het toch echt tijd naar bed te gaan.

Het slapen in de trein ging redelijk. Uiteindelijk raak je gewend aan het geschud en het geluid. Na eerst twee koude nachten had onze Provodnik eindelijk door dat het wel lekker was om de kachel aan te steken en konden we nog beter slapen. De dagen zijn we doorgekomen met spelletjes, lezen, puzzeltjes en wanneer we een stop hadden lekker even de beentjes strekken. In totaal zijn we 4 tijzones doorgegaan wat af en toe wel verwarrend was. De timetable in de trein ging uit van de moskou tijd waardoor het om 3 uur al donker werd, terwijl het dan eigenlijk, lokale tijd, al 7 uur was en we vroeg ons bed uit kwamen terwijl het volgens de lokale tijd al bijna middag was.

Bij de grensovergang van Rusland naar Mongolie lieten de Russen weer hun onwaarschijnlijke gastvrijheid zien door met norse gezichten onze paspoorten te controleren en de cabines aan een grondige 5 seconden! inspectie te onderwerpen en moesten we uiteindelijk ruim 2,5 uur wachten voordat we weer verder konden. Wat een verschil met de grensovergang van Mongolie! Alleen maar lachende gezichten bij de paspoortcontroles en je kreeg echt het idee dat de mensen blij waren dat je hun land kwam bezoeken. Eindelijk waren we dan aangekomen in Ulaan-Bataar en kunnen we de trein achter ons laten...op naar onze Ger tent!

Ulaan-Bataar is een stad volop in ontwikkeling en overal zie je dan ook bouwkranen die nieuwe hotels en kantoorgebouwen de grond uit stampen. Op het station werden we opgewacht door een medewerker van Tiara tours die ons met een busje samen met 8 andere nederlanders (die we al eerder hadden ontmoet) en een Rus naar het Ger tentenkamp bracht in natuurgebied Terelj, waar we na ongeveer 1,5 uur aankwamen en hartelijk werden ontvangen door mevrouw Bambi (wat overigens niet haar echte naam is want die is onuitspreekbaar). Onze Ger tent die we delen met 2 andere Nederlanders was erg gezellig ingericht en lekker warm door de houtkachel die midden in de tent stond te branden. De eerste dag hebben we lekker een paar stukken gewandeld en genoten van eindelijk weer eens wat lekker eten na 5 dagen noodles en te vette kleffe broodjes in de trein en de dag in stijl afgesloten met wodka, chips en gezelschapsspelletjes samen met onze nederlandse vrienden. Op de tweede dag hebben we een wandeltocht gemaakt van 22 kilometer langs Turtle rock, een boeddistische klooster en genoten van het bijzondere landschap. Helaas hadden we maar twee overnachtingen, we hadden hier best wat langer willen blijven om van de omgeving en de gastvrijheid te genieten. Zeker een aanrader om een keertje naar toe te gaan (als je van tenten houdt).

Vandaag en morgen gaan we Ulaan-Bataar verkennen waarna we donderdagochtend weer worden opgehaald om de treinreis naar Beijing voort te zetten.

Tot de volgende keer!!

Kim & Arnold

• 16 Oktober 2012 - 08:23

Ron Van Campen:

Hoi Kim en Arnold,

Jullie hebben al wat kilometers afgelegd zeg. Het is erg leuk om jullie zo via het reisverslag te kunnen volgen.

Bon voyage.

Grtz Ron.

• 16 Oktober 2012 - 09:10

Wilma Ammerdorffer:

Hoi Arnold en Kim
    Heel leuk om weer wat te horen over jullie.
    Leuke foto,s zo te zien vermaken jullie je wel.
    Veel succes met de verdere treinreis,we wachten weer op het volgende verslag.
    Groetjes Dick en Wilma,

• 16 Oktober 2012 - 10:03

Kirsten En Johan:

Wauw Arnold en Kim! Dat ziet er allemaal gaaf uit!
    Succes met de volgende treinreis! En we blijven jullie volgen ;-)

Groetjes Kirsten en Johan

• 16 Oktober 2012 - 10:53

Ardi En Ton Vd Eijnden:

Hoi Kim en Arnold,

Wodka, bier, wodka, bier. Het smaakt jullie allemaal goed. Wat zal dat in China worden, Saké misschien, als ik me niet vergis is dat rijstwijn. Jullie vermaken je in ieder geval prima. Goede reis verder.

Groetjes, Ardi en Ton

• 16 Oktober 2012 - 12:00

Tom:

Leuk feeske voor arnold!van harte jongen ,het gaat jullie goed.
    Tot de volgende verhaal!
    Gr tom

• 16 Oktober 2012 - 14:27

Tabitha:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Wat kan jij het goed omzetten in verhaal, Kim..wauw.
    Leuk om te lezen zo.
    Als jullie terug zijn ga je een boek uitbrengen?

Hele goeie reis en ik hou jullie in de gaten!!!

groetjes Stephan, Tabitha en Didier

• 16 Oktober 2012 - 17:10

Anton:

hey arnold en kim leuk weer iets van jullie te zien gave fotos en een leuk reisverslag. hou dat maar vol kim; prima verslag goede reis verder.p.s maar goed dat ze daar wodka en bier hebben met aldie kou. hier is het nog steeds prima herfstweer.gr.anton

• 16 Oktober 2012 - 18:33

Peer En Els:

Hoi Kim en Arnold.

Het is fantastisch om jullie op deze manier te kunnen volgen. We zijn erg benieuwd naar die nieuwe vrienden van jullie dus nodig ze maar vast uit op het welkomsfeestje straks in Eindhoven. Ik zal zorgen dat er voldoende wodka is. Geniet en pas goed op jezelf. We blijven jullie volgen. Goeie reis en tot de volgende keer.

Groetjes Peer en Els.

• 16 Oktober 2012 - 20:00

Frank Van Gent:

Dat bruggetje naar het klooster ziet er niet erg sterk uit :)

• 16 Oktober 2012 - 21:05

Nelly En Ton:

Hallo Kim en Arnold.

Leuk om jullie verslag te lezen. Ook hele mooie foto s al. Wij hebben een wereld kaart hangen, zodat we precies kunnen zien waar jullie verblijven! Het gaat jullie goed en een goede reis verder. Veel liefs en groeten. Ton en Nelly

• 16 Oktober 2012 - 22:27

Anni Vogel:

Wat n reis!leuk om jullie te volgen en t n beetje mee te maken.mooie fotoos!

• 17 Oktober 2012 - 10:33

Willy:

hallo lievers. fijn jullie te zien , wel koud daar! prachtig om te lezen wat jullie meemaken. het is hier koud en nat verder geen nieuws hiervandaan,drink niet te veel bocht. het gaat jullie goed! genieten maar veel kusjes ma.xx

• 18 Oktober 2012 - 06:34

Dennis:

hey kim en arnold

leuk om te lezen die verslagen en gave fotos weer.
    nederlanders kom je ook over heel de wereld tegen :)
    nog een fijne tijd daaro in mongolie.
    en ben al weer benieuwd naar het volgende verhaal.
    groetjes dennis XXX

• 18 Oktober 2012 - 10:59

Mieke:

Geweldig om te lezen goede treinreis verder nog .
    Groetjes Mieke

• 18 Oktober 2012 - 20:29

Jeroen Kuijs:

Hey vakantie gangers, ziet er goed koud uit daar in Mogolie.
    Gelukkig voor jullie wordt het volgens mij alleen maar warmer hoe verder jullie reizen.
    Veel plezier met de reis en jullie reisgenoten, en morgen bij de Mac zal ik aan je denken Vos!
    Groetjes en tot hoors. De Kuijs