Uche Uche in Ulaan-Bataar - Reisverslag uit Peking, China van Arnold en kim - WaarBenJij.nu Uche Uche in Ulaan-Bataar - Reisverslag uit Peking, China van Arnold en kim - WaarBenJij.nu

Uche Uche in Ulaan-Bataar

Door: Arnold en Kim

Blijf op de hoogte en volg Arnold en kim

19 Oktober 2012 | China, Peking

Even een kleine update over Mongolië zodat we een nieuwe start kunnen maken met China. Als eerste willen we jullie allemaal bedanken voor al de berichtjes. Het is leuk om te zien dat onze verhaaltjes gelezen worden en dat we niet voor jan met de korte achternaam schrijven.

Twee dagen in Ulaan-Bataar zijn meer dan genoeg. In één zin is Ulaan-Bataar een smerige en niet zo'n mooie stad (sorry mongolen). Er hangt enorm veel smog in de lucht. Als je buiten komt ruik je meteen de vieze weeige geur, die nu ook in onze kleren hangt (in China moeten we snel een wasje doen). Het is begrijpelijk dat sommige mensen hier met mondkapjes op lopen.

De eerste dag dat we in de stad aankwamen, na ons avontuur in het gertentenkamp, zijn we naar een klooster geweest. Het was net of we op de dam in Amsterdam liepen, zoveel duiven dat hier waren (waarvan er eentje Arnold heeft ondergepoept). In het klooster zelf stond een enorme gouden Boedha van zo'n 20 meter. Wij, als onwetende toeristen, zijn gewoon het klooster binnengegaan en hebben foto's gemaakt toen er ineens monnik een rekenmachientje voor ons neus hield met daarop een bedrag wat achteraf de entree bleek te zijn. Aangezien de monnik meteen doorliep zijn wij maar snel naar buiten gegaan.

De tweede dag zijn we onder andere helemaal naar het zuiden van de stad gelopen waar het Bogd museum ligt. Dit is een oud klooster (alweer) waar de leider Bogd Khaan zijn winterpaleis had. Het is een mooi complex wat wel een restauratie kan gebruiken. Net toen wij er waren kwam er een groep leerlingen van een muziekopleiding liederen spelen en zingen die er vroeger ook gespeeld en gezongen werden, erg leuk dat wij daarbij konden zijn.

Veel meer is er niet te vertellen over de stad behalve dat de mensen waarschijnlijk veel van karaoke houden aangezien op iedere hoek van de straat wel een karaokebar te vinden is en dat je als voetganger vogelvrij verklaard bent, want niemand trekt zich iets aan van een stoplicht die op rood springt. Dus we moesten ons vaak een weg banen tussen de auto's door en kwam het soms voor dat we midden op de weg moesten wachten totdat we weer een gaatje konden vinden. Erg chaotisch, maar de Mongolen deden het ook dus we pasten ons gewoon aan. Oh ja, fietsen is daardoor niet zo populair in Ulaanbataar, we zijn maar twee waaghalzen tegengekomen....respect!

Als we dit vehaaltje plaatsen zitten we inmiddels alweer in China. Op dit moment zitten we namelijk in de trein op weg naar Beijing!! Dit is 1,5 dag rijden maar in de trein die we nu hebben is dat geen probleem. Wat een verschil met de vorige! Deze is schoon, het ruikt fris, het is er lekker warm, we hebben schone lakens, handdoek en zelf een tv, radio, leeslampjes die het doen etc. etc. Veel luxer, schoner en beter dan de trein vanaf Moskou naar Mongolië dus (toen was het echt afzien).

De volgende update zal gaan over Beijing waar we in ieder geval 4 dagen blijven, en misschien nog wel wat langer gezien de vele bezienswaardigheden.

Houdoe,
Kim en Arnold

(p.s. het is zeer waarschijnlijk dat we in China niet op facebook kunnen dus zullen jullie geen melding krijgen wanneer er een nieuw stukje wordt geplaatst)

• 19 Oktober 2012 - 16:02

Wilma Ammerdorffer:

Hee Arnold en Kim
    Mongolie achter de rug op naar het volgend avontuur.
    Wel heel leuk om dat allemaal bij te houden .
    We zijn weer benieuwd naar het volgende bericht.
    Mooie fotos trouwens,kunnen we ook een klein beetje zien wat jullie zien.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes en xxxxx
    Dick en Wilma

• 19 Oktober 2012 - 16:26

Willy:

mooie foto"s ja ik heb arnold gevonden. fijn dat het in de trein beter is geregeld, wereldreis is ook afzien!genieten jullie ook van onze reacties?lieve groeten ma. groeten van opa .opa geniet ook van de verslagen die printen we uit .goede reis.doeiiiiiiii xx

• 19 Oktober 2012 - 20:48

Lize:

hoi Arnold en Kim,
    Wat leuk om zo met jullie mee te kijken en lezen op jullie reis . Kim wat kun jij leuke verslagen schrijven .Het is een plezier om te lezen .We kijken weer uit naar het volgende verslag .Goede reis en ontvang de hartelijke groeten uit Genderen Arie en Lize

• 19 Oktober 2012 - 20:54

Nelly:

Hoi Arnold en Kim.
    Weer erg mooi wat we te zien krijgen. En het gaat goed met jullie, zo te zien! Hier ook alles okè! Het weer was vandaag mooi. Temp. boven de 20 graden. Houdoe.

• 19 Oktober 2012 - 22:43

Dennis:

He kim en Arnold

Leuk verhaal weer en gave fotos.
    Goed dat jullie nu een betere trein hebben en lol die duif.
    Fijne rijs naar beijing, ben benieuwd wat jullie in china gaan beleven.

Groetjes Dennis

• 20 Oktober 2012 - 11:38

Anton:

hey arnold en kim in mongolië hebben zijner dus ook smerige steden. het is leuk dat we door jullie fotos en verhalen ook iets van al die culturen meekrijgen. goede reis verder en ik kijk uit naar jullie volgend verslag over china.Gr.anton

• 20 Oktober 2012 - 13:16

Peetje:

He Vosje, en natuurlijk Kim,

Mooie foto's ik hoop dat jullie het naar je zin hebben er er van genieten. Wat een ellende!!!!!
    Het is erg leuk om de reis te volgen. Er zijn meer mensen die dat vinden. aan de reactie's te zien.
    Heel veel plezier. Groetjes Peetje

• 20 Oktober 2012 - 14:30

Marian Houdijk:

Hoi Arnold en Kim,

Wat leuk dat jullie op deze manier zo goed te volgen zijn. Ook door de foto's die je erbij kunt plaatsen krijg je er meteen een beeld bij als je de verslagen leest. Nog een goede reis en tot een volgende keer.

Groetjes van Maran

• 24 Oktober 2012 - 16:42

BERT EN HETTY DE GRAAF:

HA ARNOLD EN KIM,
    wE HEBBEN MET VEEL PLEZIER JULLIE VERSLAG GELEZEN EN ZIJN ERG BENIEUWD WAT JULLIE VAN BEIJING VINDEN. WE ZIJN DAAR VORIG JAAR GEWEEST EN ER IS HEEL WAT TE ZIEN.TOEVALLIG HADDEN WE DAAR GEEN SMOG MAAR DAT KAN ER OOK ERG HEFTIG ZIJN.
    EN WAT EEN VERADEMING DAT JE NU EEN SCHONE TREIN HEBT!
    WE ZIJN MET DE NACHTTREIN VAN BEIJING NAAR XIAN GEGAAN EN BERT ZIJN COMMENTAAR WAS: IK GA NOOIT MEER MET DE TREIN IN CHINA.
    DUS HET KAN VERKEREN.
    EN HEEL VEEL PLEZIER IN BEIJING, WIJ HEBBEN HET ER ERG NAAR ONS ZIN GEHAD.
    GROET,
    BERT EN HETTY

• 24 Oktober 2012 - 21:31

Marian:

Hoi wereldreizigers,

Inmiddels alweer een paar weken ‘on route’ en veel gezien en meegemaakt.
    Dan kan Ulaan Bataar een smerige stad zijn, maar in de lokale chinese wijken zal het niet veel beter zijn, vrees ik. En vooral niets eten wat je niet herkent! Ze eten daar alles wat poten en vleugels heeft, behalve tafels, stoelen en vliegtuigen!
    Maak het mee, beleef het en geniet ervan!
    (Dacht trouwens even dat je de voeten van ‘de lange Jan’ uit de Efteling op de foto had gezet)
    Veel wereldreis plezier.

Groetjes van een (oud) collega Marian

• 16 November 2012 - 16:21

Miranda Verbeek:

Dag Menschen!

Ik ben ei-de-lijk ook begonnen aan mijn wereldreis door jullie site hahaha!
    Ben nu geeindigd bij dit verslag, en heb genoten van jullie foto's! Vind die tempels toch altijd iets misterieus hebben...en dan al dat goud, de Sint Pieter is er niets bij hihi.

Ik reis dus wat achter jullie aan hoop snel weer bij te lezen.

Pas goed op jezelf en op elkaar.

Groetjes van Miranda