Tulpen uit ...... Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arnold en kim - WaarBenJij.nu Tulpen uit ...... Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arnold en kim - WaarBenJij.nu

Tulpen uit ...... Vietnam

Door: Kim & Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en kim

10 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Goed nieuws!!!! Ons appartement is verhuurd tot volgend jaar december, wat betekend dat wij onze reis van een jaar af kunnen maken en niet eerder terug hoeven (misschien dat we er nog wel een weekje aanplakken..;)

We waren gebleven bij Hoi An, het plaatsje waar we kleren hebben laten maken, beroofd zijn en naar mr. Phong zijn dorpje zijn gegaan. We hadden al eerder op internet gelezen over mr. Phong en de rondleiding door zijn dorp, allemaal goede verhalen dus het leek ons ook wel wat. In Hoi An hebben we er eigenlijk helemaal niet meer aan gedacht totdat we hem toevallig tegen kwamen in een restaurantje waar we zaten te eten. Wij meteen voor de volgende dag de tour geboekt.

Samen met een vriend kwam hij ons de volgende ochtend met de scooter ophalen bij het hotel. Aangekomen in zijn dorpje heeft hij eerst veel uitgelegd over de oorlog. Erg boeiend om de verhalen te horen van iemand die zelf de oorlog heeft meegemaakt. Hij heeft verteld over het noorden en het zuiden, de kapitalisten en communisten, de amerikanen en fransen en de uiteindelijke overwinning van de communisten. Ondanks de twee verschillende partijen leeft het gewone volk eigenlijk goed samen, voor hen maakt het niet uit of je communist of kapitalist bent. Mr. Phong was kapitalist en vocht tegen het communistische noorden, zijn neef is juist weer communist. Echter, door de overwinning van de communisten, is het voor mr. Phong nu wel erg moeilijk een goede baan te krijgen, deze zijn alleen weggelegd voor de communisten. Ook heeft zijn kapitalistische achtergrond gevolgen voor zijn familie. Zijn schoondochter kan bijvoorbeeld niet voor de regering gaan werken omdat haar schoonvader, mr. Phong, voor de kapitalisten heeft gevochten.

Na de verhalen over de oorlog heeft hij ons rondgeleid door zijn dorp. Erg interresant. Je komt zoveel dingen te weten over de cultuur en je ziet hoe de mensen echt leven. Heel anders dan in de toeristische gebieden waar je voornamelijk komt. Na de rondleding hebben we een lekker hapje gegeten bij hem thuis. Heerlijk, wat kan zijn vrouw goed koken!! Het was een erg boeiende en leerzame dag.

De volgende twee dagen hebben we niet veel gedaan. Lekker rustig aan, beetje bij het zwembad gelegen en ontspannen, is ook wel eens lekker. Daarna zijn we met de nachttrein naar Nha Trang gegaan. We dachten dat de trein wel een stuk beter zou zijn dan de bus, maar da viel vies tegen. De treinen in China verliepen vrij soepel zodat je redelijk kon slapen, de treinen in Vietnam zijn een stuk slechter. Als je bijna ligt te slapen wordt je ineens weer alle kanten op geslingerd door het slechte spoor. In Nha Trang aangekomen hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan en beetje de stad verkennen en aan het strand gelegen.

De volgende dag hebben we een snorkeltour gemaakt. Met de boot zijn we naar drie verschillende plekjes gevaren waar we heel mooi konden snorkelen. Schitterend al dat koraal en de gekleurde visjes, het leek net alsof je in een aquarium zwom. En tussen het snorkelen door ook nog eens lekker gegeten op de boot. Verder hebben we ook erg gelachen om onze tourleider die we Bruce Lee mochten noemen en die dan ook om de haverklap zijn spierballetjes liet zien.

Daarna zijn we gewoon weer met de bus naar Dalat vertrokken, een stadje midden in de bergen die bekend is om zijn bloemen en koffiebonen. Dit kun je dan ook zien aan de vele kassen en koffieplantages die zich rondom de stad bevinden. Omdat we de eerste dag pas rond de middag aankwamen hebben we de omgeving een beetje verkend en een waterfiets gehuurd in de vorm van een zwaantje en op het meer in de stad rondgedobberd.

De volgende dag zijn we meteen richting Mui Ne vertrokken. Deze keer niet met de bus of trein maar met de motor! In het hotel zat namelijk een reisbureau die meerdaagse trektochten aanbood waarbij je samen met een gids de omgeving verkend en je meteen bij je volgende reisbestemming afzet. Beter bekend als de Easy Riders. De eerste dag hebben we de omgeving van Dalat verkend en een stop gemaakt bij onder andere een "crazy house" (zie de foto's dan snap je waarom het zo genoemd word), een oud treinstation, een mozaïek-pagode, een fabriek waar nog echte zijde werd gemaakt van de zijderupsen en de grote witte happy boedha. Ook zijn we gestopt bij een tuinderij, volgens onze gidsen is het little holland, maar dan net iets anders :P. Er worden hier ontzettend veel bloemen geteeld in kassen. Wij hebben bij een lokaal bedrijfje een kijkje genomen maar er schijnen ook grote nederlandse bedrijven te zitten die hier tulpen telen die vervolgens in Nederland verkocht worden. En wij maar denken dat tulpen uit Amsterdam komen. De bloemen groeien hier erg goed omdat het dicht bij een vulkaan gelegen is en de rode vulkanische grond bijkbaar erg voedzaam is.

Tevens hebben we een stop gemaakt bij een koffieplantage waar we een bakje koffie hebben gedronken van koffiebonen die worden uitgepoept door wezels (echt waar). De wezels zitten in kooitjes en worden gevoerd met koffiebonen en o.a. bananen. De wezelpoep wordt opgevangen in een bakje en omdat de bonen niet verteerd worden zie je hele koffiebonen in de poep zitten. Van deze drolletjes wordt uiteindelijk koffie gemaakt (wie is er ooit op het idee gekomen!!). Het klinkt smerig maar het was erg lekker.

Verder hebben we nog een aantal stops gemaakt om van het schitterende landschap te genieten en ook nog onder een hele mooie waterval gestaan die uit verschillende trappen bestond. 's Avonds zijn we samen met onze gidsen Queng en Quij naar een lokaal karaoke barretje gegaan (in Vietnam betekend dat een privékamer met karaoke-installatie) en daar de longen uit ons lijf gezongen met Vietnamese en Engelse meezingers. Door het nodige "happy water" ging het zingen ons erg goed af met als afsluiter YMCA!!

De tweede dag hebben we vooral veel kilomers gemaakt en was het echt genieten hoe het berglandschap overging in het kustgebied van Mui Ne. In Mui Ne hebben we nog een stop gemaakt bij de zandduinen, waar je met een "slideboard" van de duinen af kon glijden. We hadden er veel van verwacht maar het viel best tegen, omdat de duinen niet erg hoog waren en het slideboard best stroef was waardoor het niet erg hard ging. Ook hebben we nog een stop gemaakt bij de fairy spring, een stroompje waar je doorheen kunt lopen.

Toen was dan toch het moment aangebroken om afscheid te nemen van onze motorduivels. Het was een erg leuke, leerzame en bijzondere ervaring en absoluut een aanrader als je op vakantie bent in Vietnam.

De tweede dag in Mui Ne hebben we het lekker rustig aan gedaan en genoten van het zwembad op ons resort.

Momenteel zitten we in Ho Chi Minh stad, of zoals de meeste vietnamezen het noemen Saigon, de vroegere hoofdstad van Vietnam. Vandaag zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest. Morgen gaan we een museumpje bezoeken en de dag erop vertrekken we naar de Mekong Delta waar we de grens van Cambodja over zullen gaan. Hierover de volgende keer meer.

Groetjes en kusjes,

Kim en Arnold

• 10 December 2012 - 14:05

Wilma Ammerdorffer:

Hallo vakantiegangers
    Wat een prachtige foto,s weer en een leuk verslag.
    Wat zien jullie veel en maken jullie veel mee.
    En wij hier maar bibberen in het koude nederland.
    Maar geniet er maar lekker van.
    Groetjes en xxxx
    Dick en Wilma

• 10 December 2012 - 14:17

Nelly:

Hallo Arnold en Kim. Erg mooi verhaal en foto s weer. Prachtig dat jullie een jaar weg kunnen blijven. Geniet verder en alle goeds toegewenst van ons. xx

• 10 December 2012 - 20:58

Karin:

Hoi Arnold en Kim. Wij genieten iedere keer weer van jullie prachtige verhalen en mooie foto's. Fijn dat jullie een jaar kunnen genieten van jullie reis. Wij hopen dus nog op veel mooie foto's en verhalen! Groetjes van Maikel, Karin en Tim

• 10 December 2012 - 21:22

Marga:

Weer een leuk verhaal van jullie prachtige reis.Fijn dat jullie app. weer is verhuurd kunnen jullie er weer wat langer van genieten .Goede reis verder.Marga

• 11 December 2012 - 10:16

Eammon:

Hi Folks,

Wauww...ziet er allemaal geweldig uit zeg!!...ik had toch mee moeten komen in jullie bagage..haha.
    Ik lees dat jullie app. toch weer verhuurd is ....geweldig..
    Geniet van jullie prachtig jaar...en we blijven jullie volgen...
    Greetz uit het koude kikkerlandje...brrrr
    Eammon, Kelly and kids..xxx

• 11 December 2012 - 10:41

Willy:

hallo Arnold en Kim, weer fijn wat te lezen van jullie, dat jullie zo genieten,en veel zien van de wereld en natuur,schitterent!hier prachtig winterweer zon en vorst, krabben geblazen s,morgensvroeg.jullie zien er goed uit op de foto,s! dan ben ik blij jullie te zien!leuk dat er veel mensen meegenieten van jullie reis . ik wens jullie veel plezier en een goede reis verder, heel veel liefs van je moeder, dikke knuffel xxxx groetjes.

• 12 December 2012 - 16:50

Anton:

hoi arnold en kim zoals altijd weer een mooi verslag van wat jullie allemaal meemaken.Fijn voor jullie dat je nu een jaar genieten kan. Mooie fotos weer. Goede reis en geniet. Gr.Anton

• 14 December 2012 - 03:05

Dennis:

hey kimmel en arnold gaaf verslag weer leuk dat ik jullie op skype tegen kwam :D
    ben benieuwd wat jullie in cambodja gaan doen en naar de fotos.
    groetjes dennis

• 16 December 2012 - 19:18

Marieke R.:

Hoi Kim en Arnold, ik volg jullie al een tijdje maar nu met al die herkenbare foto's uit Vietnam kan ik het niet laten even te reageren. Jullie hebben namelijk veel gezien wat wij in maart ook zagen. MOOI HE?! En zo te lezen, genieten jullie er net zo van als wij. Ik ben alleen wat jaloers dat dit voor jullie slechts een stukje van de hele reis is... Wat is er veel bijzonders te zien in de wereld! Wij zijn gewoon hard aan het werk maar gelukkig is het bijna kerst. Ik wens je alvast hele fijne feestdagen, waar je dan ook bent! Groeten van Marieke

• 17 December 2012 - 10:04

Anne-Marie En Tarik:

Hahahahaha Arnold je had beter zelf op de motor kunnen gaan rijden en dat kleine mannetje bij jouw achterop! Je bent bijna een meter langer, dat hij jullie heeft kunnen houden zeg.....
    Alle foto's zien er weer prachtig uit, de natuur en de watervallen zijn ontzttend mooi om te zien. (Die Happy Boedha wil ik graag in de tuin hebben ;-)) En jullie zien er beide ook erg goed uit. Kim als je weer thuis bent dan hangt je haar denk al wel op je kont, wat groeit dat hard zeg!
    In week 1 gaan ze beginnen met het boren van de heipalen, het gaat nu allemaal super snel dus als jullie terug komen zal er waarschijnlijk al wel een huis staan.
    Op naar het volgende avontuur, wij kijken er weer naar uit om het verslag te lezen en de foto's te bekijken. Grt Anne-Marie en Tarik

• 29 Januari 2013 - 20:38

Hetty De Graaf:

Dag arnold en kim,

het is genieten bij het lezen van jullie avonturen.
    En dat het een jaar kan gaan duren. Bofkonten!
    Veel groeten,
    Hetty en namens bert