Koken met sterren. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Arnold en kim - WaarBenJij.nu Koken met sterren. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Arnold en kim - WaarBenJij.nu

Koken met sterren.

Door: Kim en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en kim

02 Januari 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na het drukke en toeristische Sihanoukville was Kampot heerijk rustig. De eerste dag toen we er aankwamen hebben we het stadje en beetje verkend. Kampot staat bekend om zijn peper en Durian fruit, waarvan dan ook een groot beeld in het midden van de rotonde is geplaatst. 's Avonds heben we aan de rivierkant van de zonsondergang genoten.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar het Bokor Hill station gegaan. Dit is gelegen op de top van een berg en rond 1920 gebouwd door de fransen om te kunnen ontsnappen aan de hitte van de stad. Het bestond uit een hotel, casino en zelfs een kerkje en een postkantoor. Door de komst van de rode Khmer heeft men het complex in 1972 verlaten en is het een soort van spookstadje geworden. Aangezien men nu op de top van de berg bezig is met het bouwen van een nieuw resort is er van het spookstadje weinig over. Alleen het kerkje en het verlaten hotel (dat inmiddels aan de buitenkant is opgeknapt) zijn over. Het 'spookstadje' viel dan ook een beetje tegen maar de weg er naartoe, door het nationaal park en de bergen, de uitzichten en de heerlijke koele wind maakte het zeker de moeite waard. Na het Bokor Hill station hebben we nog een stop gemaakt bij een waterval en een riviertje, die de lokale mensen vaak gebruiken om na een dag hard werken in af te koelen.

De volgende dag zijn we naar Kep gegaan. Kep staat bekend om zijn krab, wat we uiteraard moesten proberen. Op de dag van aankomst zijn we dan ook naar de krabmarkt gegaan om daar te dineren. De krab was erg lekker!! De tweede dag hebben we wederom een scooter gehuurd om ditmaal naar Kampong Trach te gaan. Dit plaatsje lag op zo'n 40 minuten rijden van Kep. Daar aangekomen waren we helemaal oranje van al het opwaaiende stof en zand. In het plaatsje zelf ziet ook alles oranje/bruin (zie de foto), je zou er maar wonen. We hebben hier een berg bezocht met grotten en uiteraard boeddhabeelden, alweer.

De dag erna zijn we naar het nationaal park van Kep geweest. Kep bestaat eigenlijk uit een lange hoofdstraat die om een berg gelegen is en deze berg vormt het nationaal park. Na een aantal uurtjes klimmen en afdalen hebben hebben we heerlijk genoten van een pannekoek, met Nutella chocoladepasta!!! Hadden we wel verdiend :P

Toen braken de feestdagen aan... Onze kerstavond hebben we doorgebracht op een eiland vlakbij Kep, "rabbit island". Heerlijk in een eigen bungalowtje met uitzicht op het strand en de zee. Op de eerste kerstdag zijn we hier nog een halve dag gebleven om daarna weer met de boot terug te keren naar Kep. Onze grote backpacks hadden we achtergelaten in de treetop lodge waar we de drie eerdere nachten in Kep ook hadden overnacht. Ook met de eerste kerstdag zijn we hier nog een nachtje gebleven. Het is een hele leuke lodge met een grote groene tuin waarin huisjes staan die van bamboe gemaakt zijn. En, zoals de naam al doet vermoeden, zijn er ook huisjes die op palen staan zo hoog als de bomen. Wij hadden gewoon een huisje op de grond en hadden op een dag ineens een koe voor de deur staan!

Onze tweede kerstdag was niet echt een 'feest' voor ons. We hebben bijna 12 uur in de bus gezeten om onze volgende bestemming te bereiken, Battambang. Hier aangekomen was het al laat en hebben we snel een douche genomen waarna we een hapje hebben gegeten bij Narry kitchen. Toen we zagen dat ze hier ook kookcursussen geven hebben we deze meteen voor de volgende dag geboekt.

De volgende dag hebben we eerst het stadje een beetje verkend. Om 4 uur stond de kookcursus op het programma!! Eindelijk na zo'n 2,5 maand je eigen maaltijd weer een keertje koken, erg leuk. Met nog 4 anderen zijn we eerst met onze kok naar de markt gegaan waar we nog wat ingredienten moesten halen en hij liet zien wat er verder nog allemaal in de gerechten zit die we gingen maken. Daarna ging het echte werk beginnen. Schort om, handjes wassen en koken maar. We hebben drie gerechten gemaakt: Fish Amok (een heerlijk cambodiaans gerecht met o.a. een pasta van citroengras, kokosmelk en vis), Beef Lok Lak (ook een cambodiaans gerecht, met rundsvlees en heel veel meer) en Fried Springrolls, hmmm. Gelukkig hebben we een receptenboekje meegekregen zodat we niet de komende 10 maanden hoeven te onthouden hoe het ook alweer gemaakt wordt. Na het koken zijn we met z'n allen aan tafel gegaan om het op te eten. Alle gerechten waren goed gelukt en echt heel erg lekker. Als jullie nieuwschierig zijn geworden naar de cambodiaanse keuken dan kom maar een keertje een hapje eten als we weer terug zijn :)

Deze avond kwamen ook Marjolein en William aan in Battambang (het nederlandse koppel dat we al vaker tegen zijn gekomen tijdens onze reis). 's Avonds hebben we een drankje gedaan en de volgende dag zijn we met z'n viertjes, plus onze tuk tuk chauffeur, met de 'batmobiel' (oftewel een tuktuk omgetoverd tot batman wagen) de omgeving gaan verkennen. Eerst hebben we een stop gemaakt bij een bambootrein. Nouja, trein? Het is meer een soort van bamboevlot op wieltjes dat over een spoor loopt. Het is nu nog mogelijk er een ritje op te maken. Over een tijdje zal dat niet meer gaan omdat ze het spoor gaan vernieuwen en gebruiken voor echte treinen. Wij hebben natuurlijk een ritje gemaakt. Omdat het maar één spoor is, en op dit ene spoor heen én terug wordt gereden, wordt er regelmatig gestopt wanneer er een tegenligger aankomt. Een van de treintjes wordt dan van het spoor gehaald en, voorbij de andere trein, er weer opgezet zodat ze beiden weer verder kunnen. Grappig om te zien. Vroeger werden deze treinen nog met bamboestokken aangeduwd, tegenwoordig zit er een motortje op en gaan ze behoorlijk snel. Behalve als de motor kapot gaat en de bestuurder de trein moet duwen, wat ons weer gebeurde.

Na deze 'aparte' rit zijn we met onze batmobiel verder gegaan naar de Phnom Banan. Een tempel op een berg die volgens de lokale mensen het voorbeeld was voor de Angkor Wat (of zou dit alleen maar zijn om toeristen te trekken). Na de klim naar boven en de tempel te hebben bezocht zijn we naar de volgende gegaan de Phnom Sampeau. Dit zijn meerdere tempels ook op een berg gelegen, dus weer klimmen. Tevens liggen hier de killing caves. Dit zijn grotten waar mensen in de tijd van de rode Khmer neer beneden zijn gegooid nadat ze vermoord waren, weer zo'n plek waar gruwelijke dingen zijn gebeurd.

Als laatste zijn we naar een grot gegaan waar we moesten wachten tot de zon onderging. Toen het donker werd kwamen er honderden, misschien wel duizenden, vleermuizen uit de grot gevlogen. We hebben nog nooit zoveel vleerrmuizen bij elkaar gezien, erg indrukwekkend. Toen we een stukje verder reden zag je ze in een grote zwarte sliert over de rijstvelden vliegen, prachtig. Na 's avonds nog een hapje te hebben gegeten was het tijd om afscheid te nemen van onze nieuwe vrienden. Voorlopig althans, misschien komen we elkaar weer tegen in Nieuw-Zeeland.

De volgende dag zijn we op de boot gestapt richting Siem Reap. Vanuit dit stadje kunnen we het tempelcomplex van de Angkor Wat bezoeken, het hoogtepunt van Cambodja! Na 9 uur op een harde stoel te hebben gezeten in de boot waren we gebroken toen we aankwamen. Voor de volgende dag hadden we meteen een tuktuk besteld om 5:00 's ochtends om de zonsopkomst bij de Angkor Wat te kunnen zien. Helaas hebben we onze bestuurder de volgende ochtend moeten afzeggen. Arnold voelde zich de avond ervoor al niet zo lekker en was nog steeds niet helemaal tiptop. Ook ik had wat darmprobleempjes. In bijna 3 maanden nog nooit ziek geweest dus moest er een keertje van komen (waarom dan net op het hoogtepunt van Cambodja, grrr). We hebben het deze dag een beetje rustig aan gedaan en uiteindelijk toch maar wat diareeremmers ingenomen, de volgende dag wilde we toch echt naar de tempels, beetje lastig als je dan steeds moet rennen voor een wc.

De volgende dag om half 5 opgestaan om op tijd bij de zonsopgang te zijn. Helaas viel dit een beetje tegen door de bewolking. De verdere ochtend zijn we met de tuktuk andere tempels gaan bezoeken die liggen op de zogenaamde Grand Tour. Erg mooie tempels zitten er tussen, Preah Khan, Ta Som, East Mebon, Banteay Kdei, wat een namen allemaal. Ook deze dag voelde we ons nog niet al te best en hebben we niet echt volop kunnen genieten. Toen we rond de middag terug waren bij ons hotel zijn we dan ook, na een douche, lekker op bed gaan liggen om bij te komen, uit te zieken en een beetje energie te sparen voor oudjaarsavond, dat moest wel gevierd worden natuurlijk!

's Avonds ging het gelukkig al wat beter. Na onze oudjaarsmaaltijd te hebben genuttigd in de Pubstreet, hamburger met friet, zijn we de straat op gegaan. Het is net oudjaar op stratumseind in Eindhoven, wat een drukte! Heel de straat stond bomvol met mensen, toeristen maar ook heel veel aziaten. Het voordeel van de aziaten is dat zelfs ik er overheen kan kijken, haha. Het zag er erg gezellig uit, maar wat ons betreft een beetje te druk. We zijn daarom maar een zijstraatje van de pubstreet ingegaan en hebben daar een drankje gedronken, hier was het iets rustiger. Met de feestdagen mis je toch wel je familie en vrienden om je heen om het mee te vieren, maar gelukkig hebben we elkaar en zijn we er volgend jaar gewoon weer bij ;) Rond middernacht werd er wat vuurwerk afgestoken waarna we maar terug naar het hotel zijn gelopen om naar bed te gaan, er stonden immers nog twee dagen tempelbezoeken op het programma.

De volgende twee dagen zijn we wederom met de tuktuk op pad gegaan waarbij we de indrukwekkendste tempels voor het laatst hebben bewaard, o.a. de Angkor Wat, Bayon en de Ta Prohm (oftewel de jungletempel uit de Tombraider film). Het waren twee mooie dagen waarin we veel gezien hebben. De Angkor Wat moeten we weer achter ons laten, morgen vertrekken we met de bus naar Kratie. Hier hopen we de zoetwaterdolfijn "Irrawady' te kunnen spotten.

We hebben enkele foto's toegevoegd. Het blijft steeds weer een lastige klus om foto's uit te zoeken voor op de site, het zijn er vaak zo veel!! Alleen al de foto's die bij deze blog horen zijn er ruim 600!! (misschien moeten we er toch maar wat minder gaan schieten, anders wordt het maken van een fotoboek later wel erg lastig). We hebben ze nu kunnen inperken tot 46 foto's.

Het is weer een heel verhaal geworden.

Veel leesplezier ;)

Kim en Arnold

• 02 Januari 2013 - 14:59

Wilma Ammerdorffer:

Hey Kim en Arnold
    Weer een mooi verslag,gelukkig zijn jullie weer opgeknapt.
    Het eten wat jullie gekookt hebben klinkt goed ,daar hou ik jullie aan om het een keer te maken als jullie terug zijn.
    Moet jullie ook weer heel veel groetjes doen van de oma,s.
    Verder veel groeten en xxxx van ons
    Dick en Wilma

• 02 Januari 2013 - 18:17

Annemieke Vos:

Hoi Arnold en Kim,
    Wat een mooi verslag, en.....wij hebben jullie ook gemist bij de nieuwjaarsborrel in Genderen! Volgend jaar beter toch?
    Veel plsezier met de volgende trip

• 02 Januari 2013 - 19:51

Peer En Els:

Hoi Kim en Arnold.
    Allereerst de aller beste wensen voor 2013.
    We hebben jullie gemist tijdens oud en nieuw in het Honk.
    Als jullie darmprobleempje maar niet aan jullie kookkunst heeft gelegen want dan bedanken we hartelijk voor de uitnodiging. Veel plezier met het vervolg van jullie reis en ben voorzichtig. We zien uit naar het volgende verslag met foto's.
    Groetjes, Peer en Els.

• 02 Januari 2013 - 23:12

Dennis:

Hey Kim en Arnold

Nog de beste wensen en een goed 2013 heb jullie ook gemist tijdens oud en nieuw.
    Was weer leuk om het verslag te lezen en al die fotos te bekijken, die tempels zien er gaaf uit en moest wel lachen bij die batmobiel.
    Ben benieuwt naar jullie nieuwe kookkunsten.
    Hopelijk zien jullie die zoetwaterdolfijn in Kratie, maar dat lees ik de volgende keer wel xD

Groetjes dennis...

• 02 Januari 2013 - 23:23

Lize:

Hoi Arnold en Kim , Allereerst de beste wensen voor 2013 . Wat een mooi verslag weer en leuke foto s .Jullie zien er goed uit .Gelukkig voor jullie dat de darmproblemen weer voorbij zijn . Geniet van je reis .
    groetjes van ons .Arie en Lize

• 03 Januari 2013 - 17:08

Mieke:

Mooi verslag weer. Beste wensen voor 2013 en als jullie terug zijn kom ik een keertje eten,ik ben daar wel benieuwd naar.Geniet nog maar
    Heel veel groetjes Mieke

• 03 Januari 2013 - 19:05

Frank Van Gent:

Heey mooie foto's en trouwens een heel goed nieuwjaar! Ook leuk die koe voor jullie huisje. zijn jullie nou ziek geworden door jullie eigen eten? :) en Kim heeft weer een hangmat gevonden zie ik :P

• 05 Januari 2013 - 11:01

Kim:

Hoi allemaal,

We zijn niet ziek geworden van ons eigen eten hoor :) dus wees niet bang om een hapje te komen proeven van de cambodiaanse keuken!
    Waarschijnlijk zijn we ziek geworden van de lunch tijdens de bootreis van Battambang naar Siem Reap. We zijn gestopt bij een drijvend eettentje waar iedereen wat te eten nam, wij dus ook. Achteraf misschien niet zo slim aangezien de pannen waarin gekookt wordt worden gewassen in de Mekong, waarin men ook de kleren wast, zichzelf wast en waarin men zijn behoefte doet :(
    Maar gelukkig gaat het nu een stuk beter!!

En ja, hangmatten zijn heerlijk ;)

xx Kim

• 05 Januari 2013 - 14:43

Anton:

hoi jullie 2 wat een interessant verslag weer en weer mooie foto,s. jullie ook nog de allerbeste wensen voor 2013. Arnold je rijbewijs ligt klaar om verzonden te worden. Ik krijg jullie adres dan wel waar het naar toe moet. Goede reis veel plezier.Gr. Anton

• 07 Januari 2013 - 09:01

William En Marjolein:

Hoi kim en Arnold!,
    eindelijk hebben wij ook eens een momentje gevonden om een kijkje te nemen op jullie site! Heel leuk om te lezen!! Wij zijn weer benieuwd naar jullie volgende verslag! Veel plezier op de trekking en je moet echt naar tigerworld in chiang mai, is echt zooo gaaf! Xxx

• 07 Januari 2013 - 10:38

Mascha Colmans-de Graaf:

Hi Kim en Arnold, de beste wensen voor het nieuwe jaar! dat jullie nog maar erg mogen genieten op reis.. superleuke verhalen zijn het elke keer. Grt van Mascha

• 08 Januari 2013 - 12:30

Michel En Ans:

hoi kim en arnold

allereerst nog de beste wensen voor 2013 maar het jaar kan bij jullie natuurlijk niet beter
    beginnen nu jullie de reis kunnen voortzetten
    het was weer een mooi verslag en mooie foto's
    ik denk alleen dat jullie als jullie weer thuis zijn elke week veel mensen over de vloer hebben want
    iedereen wil het eten proeven natuurlijk ha ha
    veel plezier en we kijken weer uit naar het volgende verslag
    gr michel en ans

• 15 Januari 2013 - 12:45

Stephan, Tabitha En Didier:

Hey hallo

Die krab zag er erg lekker uit zeg.
    Komen jullie die Nederlanders elke keer per ongeluk tegen,
    het is toch gek dat je elkaar al een paar keer eerder bent tegengekomen.
    Dan lijkt de wereld weer zo klein....

Nu ga ik jullie volgende verslag lezen,
    want ik loop een beetje achter

• 29 Januari 2013 - 21:06

Hetty De Graaf:

Ha arnold en Kim,
    wat is de wereld klein als je leest hoe ook daar oud en nieuw gevierd wordt.
    En wat een prachtige foto`s hadden jullie.
    het is ook voor ons genieten.
    Groeten,
    Hetty en bert de graaf