Sabaidi Laos! Sawasdee Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Arnold en kim - WaarBenJij.nu Sabaidi Laos! Sawasdee Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Arnold en kim - WaarBenJij.nu

Sabaidi Laos! Sawasdee Thailand!

Door: Kim en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en kim

19 Februari 2013 | Thailand, Bangkok

Inmiddels zitten we alweer zo'n 2 weken in Thailand. Wordt tijd dat we even een update schrijven over de laatste daagjes in Laos, waar we de laatste dagen hebben doorgebracht in Vang Vieng en Luang Prabang.

Vang Vieng is een stadje dat gelegen is aan de Nam Song rivier en tussen het karstgebergte. De busrit ernaartoe ging dan ook zigzaggend en op en neer, ik was daarom ook erg blij toen we eindelijk onze bestemming bereikt hadden. We hadden van tevoren al een bungalowtje geboekt op een hele mooie locatie, niet in het centrum maar aan de andere kant van de rivier, waar de bungalowtjes in een mooie tuin lagen en wij vanuit ons hutje uitzicht hadden op de bergen, schitterend plekje!

Toen we net hadden ingecheckt kwamen de twee nederlandse meiden, Fleur en Marleen, en de Italiaanse Sarah ook aanlopen. Wat een toeval toch weer! De eerste keer dat we ze tegenkwamen was in Banlung in Cambodja, waar zij de dag na ons de jungletrek hebben gedaan. Vervolgens kwamen we ze op Don Det tegen, waar zij, heel toevallig, een hutje hadden gereserveerd waar wij ook zaten. Daarna kwamen we Sarah weer tegen in Vientiane en nu weer in Vang Vieng!! Blijkbaar houden we allemaal van een lekker rustige accomodatie in de natuur.

De volgende dag hebben we allemaal een fiets gehuurd en zijn we met z'n 5 en naar de Blue Lagoon gefietst. Net toen we er aankwamen begon het enorm te regenen, gelukkig was er een restaurantje waar we konden schuilen. Toen de regen voorbij was zijn we naar de grot gegaan, waarvoor we uiteraard eerst weer helemaal naar boven moesten klimmen. Na de grot te hebben bezoht was het wel tijd voor een duikje in de Blue Lagoon, een watertje met helder blauw water. Echter toen we beneden kwamen begon het wederom te regenen. Arnold heeft nog een duik genomen maar de rest vond het allemaal toch wat te koud. Na een bord spaghetti, met enorm veel knoflook (nee, spaghetti in Azie is niet zo'n goed idee) zijn we maar weer terug gefietst. Wij zijn nog even naar het stadje gefietst om te kijken of daar iets te beleven was en om te checken hoe we de dag erna konden gaan tuben.

Een van de grootste attracties in Vang Vieng is, of eigenlijk was, tubing. Je wordt met een truck een stuk buiten de stad afgezet bij de rivier van waaruit je in een grote rubberen band terug kunt dobberen "tuben" naar Vang Vieng. Aan de oever van de rivier waren eerst vele barretjes gelegen waar je kon stoppen voor een biertje, een bucket (emmertje met drank) en zelfs voor drugs of een happy pizza! Hierna kon men weer verder tuben of gebruik maken van de glijbanen, kabelbanen en swings langs de kant. Levensgevaarlijk zou je denken, en dat is het ook. In 2011 zijn 22 mensen overleden!! Onder andere door de combinatie van drank en drugs en het daarna met een touw in het water springen op de meest rare manieren zonder er aan te denken dat er ook rotsen in het water kunnen liggen. Het was dus echt een partyscene. Door de vele ongelukken zijn de barretjes langs de rivier gesloten. Tuben is nog steeds mogelijk maar dan zonder de drank en drugs waardoor het er een stuk rustiger is geworden, wat wij totaal niet erg vinden overigens. Het stond dan ook op onze planning om te gaan doen, helaas zat het weer niet zo mee :(. Ook de dag na de fietstocht was het niet zo'n mooi weer en hebben we maar besloten het tuben te laten voor wat het is. We zijn die dag met z'n 5en het stadje in gelopen, hebben lekker een drankje gedaan bij een barretje met uitzicht op de rivier en de bergen, en hebben voor de dag erna een busticket geregeld naar Luang Prabang.

We hebben in totaal 4 dagen in Luang Prabang doorgebracht. Wat een heerlijk stadje is dat! Heel sfeervol door de oude koloniale gebouwen, vele tempels (het oude deel is beschermd door Unesco), een leuke nachtmarkt (en veel toeristen). In Luang Prabang hebben we niet veel meer gedaan dan door de stad geslenterd en tempels bezocht. Eén ochtend zijn we vroeg opgestaan om de monniken te zien die de aalmoezen komen ophalen. Dit is een erg toeritische gebeurtenis. Het is mooi om een keer mee te maken maar als je hoort dat de monniken eigenlijk gedwongen worden door de regering om iedere ochtend weer deel te nemen aan de stoet (puur voor de toeristen), je heel veel toeristen ziet met gigantische cameras die recht voor de monnikken gaan staan om een foto te maken (met flits) en dan bedenkt dat de monnikken deze circus iedere dag moeten doorstaan, krijg je er toch een beetje een naar gevoel van. Het is niet 'echt', niet zoals het ophalen van de aalmoezen eigenlijk bedoeld is. Diezelfde dag hebben we ook een boot genomen naar de Pak Ou grotten. Niet erg bijzonder maar de boottocht was leuk.

Om onszelf nog even te verwennen voordat we met de nachtbus naar Thailand zouden gaan hebben we lekker een sauna en massage genomen, heerlijk ontspannend!! En zeker voor herhaling vatbaar!!

Op 2 februari was het tijd om Laos vaarwel te zeggen en de nachtbus naar Thailand te nemen, naar het plaatsje Chiang Rai. De nachtbus was niet een echte nachtbus omdat het geen slaapplekken waren maar gewoon stoelen. Dat vonden wij echter niet zo heel erg aangezien de bedjes toch altijd te klein zijn. De volgende dag kwamen we 's ochtends vroeg aan bij de bushalte van waaruit we met de tuktuk naar de grensovergang werden gebacht. Na het betalen van een aantal kip kregen we een stempel en mochten we Laos verlaten. Hierna werden we op een longtail boot gezet om de rivier over te steken naar Thailand want bruggen hebben ze niet. Na een tijd in de rij te hebben gestaan hadden we ook de stempel om Thailand binnen te komen te pakken :) (helaas wel maar voor 15 dagen, als je met het vliegtuig komt krijg je een 30 dagen visum, over land maar 15 dagen).

Aangekomen in Thailand zie je meteen het verschil met Laos en Cambodja. Het is hier een stuk moderner, de wegen zijn beter, het verkeer lijkt beter geregeld en je komt de KFC, Burger King en Mac Donalds tegen (waar we in de afgelopen weken één keertje toch maar een bigmac hebben gepakt omdat we het niet konden weerstaan, maar dat blijft geheim;). Ook de bus vanaf de grens naar Chiang Rai was een stuk beter dan die in Laos en minder volgepropt.

Aangekomen in Chiang Rai hebben we eerst een guesthouse gezocht waarna we het stadje zijn gaan verkennen. Het leuste aan Chiang Rai is de nachtmarkt. Je hebt er niet alleen kraampjes met souveniertjes en kleren maar ook een groot plein vol met stoeltjes en tafeltjes waaromheen allerlei etensstalletjes staan. Erg leuk en erg gezellig, lekker eten in de buitenlucht. Je kunt er van alles krijgen, van thaise gerechten zoals pad tai tot sushi en ...... gefrituurde krekels en wormen. Die wij uiteraarad geprobeerd hebben!! Ja echt waar, kijk maar naar de foto's :). Maar de sushi smaakte toch iets beter. Nadat we de krekels naar binnen hadden gewerkt begon het even heel hard te regenen. Van de gezellige terrasjes was weinig meer over. Nadat het weer droog was zijn we dan ook maar terug naar ons guesthouse gelopen.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd om de white tempel en de black houses te bezoeken. Wel even wennen hier in Thailand aangezien ze hier links rijden, maar zo kon Arnold mooi vast oefenen voor als we in Nieuw-Zeeland zijn. De white tempel is, de naam zegt het al .... wit. Het is een erg aparte tempel, van een afstand ziet het er vredig uit door het wit en zilver maar als je beter kijkt zie je rare, enge figuren en handen die uit de aarde grijpen. De buitenkant van de tempel moet de hel voorstellen, wanneer je over de brug naar de tempel zelf loopt loopt je als het ware richting de hemel. Binnenin de tempel is een schitterende muurschildering gemaakt (fotograferen verboden helaas). De muur bij de entree is ook nog deel van de hel en beschilderd met een groot monster met in de ogen de weerspiegeling van George Bush en Bin Laden. Veder zijn er allerlei figuren geschilderd die een slechte invloed blijken te hebben op de mens, zoals Batman, Superman, Freddy Kreuger en de Angry birds(?). Hoe langer je ernaar kijkt hoe meer je ziet en ontdekt. Aan de andere kant van de tempel is dan eindelijk de hemel, en de enige figuur die (volgens de thai) wel goed is voor de mens, Boeddha.

Na de witte tempel zijn we richting de black houses (donkere huizen met schedels van dieren en rare beelden) en de Wat Phra Kaew '(een belangrijke tempel in Chiang Rai) gereden. 's Avonds hebben we lekker aan de sushi en het bier gezeten op de nachtmarkt (geen insecten meer voor ons). Gelukkig bleef het dit keer droog. De dag erop hebben de bus naar Chiang Mai genomen. Ook deze busrit viel weer enorm mee, wat een luxe hier in vergelijking met Laos en Cambodja.

Chiang Mai was in één woord GEWELDIG!! We hebben hier zoveel leuke dingen gedaan: olifantrijden, tijgerknuffelen en vliegen door de jungle (wat vele van jullie waarschijnlijk al op facebook gezien hebben). Hierover de volgende keer.

Houdoe!!

xxx

Kim en Arnold

• 19 Februari 2013 - 20:52

Wilma Ammerdorffer:

Weer een mooi verslag en foto,s.
    Alleen die insekten heb je die echt opgegeten?
    Ziet er niet echt smakelijk uit,geloof niet dat ik dat gedaan zou hebben.
    Tot de volgende keer .
    Groetjes en xxxx
    Dick en Wilma

• 19 Februari 2013 - 22:03

Frank Van Gent:

Leuk verhaaltje :) Ben nog steeds aan het wachten totdat de foto's laden :). Dus in Thailand hebben ze geen bruggen maar wel McDonalds? :P lekker dan :)

• 20 Februari 2013 - 13:29

Annivogel:

Weer heel wat beleefd jullie.geweldig! Wat een reis.bedankt weer van jullie verslag.

• 21 Februari 2013 - 19:56

Willy:

weer mooie plaatjes, inderdaad ziet er eng uit die krekels,had je s,nachts geen kriebels in je buik?die tempels zijn ookheel appartmet rare fantazien.daar weten ze raad mee in thailand .veel plezier nog daar.liefs ma.xx

• 24 Februari 2013 - 20:32

Anton:

weer een mooi verslag en prachtige foto,s.Wat een leuk toeval dat jullie die andere wereldreizigers
    steeds tegenkomen. Vooral doorgaan met jullie verhalen en foto,s en uiteraard veel plezier.
    gr.anton

• 25 Februari 2013 - 16:15

Team Ruimte:

Hoi kim en Arnold,

Leuk om jullie reisverslag weer te lezen!! Wij hebben inmiddels weer een teamoverleg gehad met een nieuwe wijsheid. Dit keer van Margriet:

De weg zelf is je bestemming. (Confucius)

Veel reisplezier nog!!

Groetjes uit Zaltbommel.